Update #4 - Reisverslag uit Canberra, Australië van Dorien & Olivier - WaarBenJij.nu Update #4 - Reisverslag uit Canberra, Australië van Dorien & Olivier - WaarBenJij.nu

Update #4

Door: Dorien

Blijf op de hoogte en volg Dorien & Olivier

08 Juni 2016 | Australië, Canberra

Ha allemaal,

Hierbij weer een update vanuit Canberra!

De laatste maand hebben we doorgebracht in het typisch Australische familiehuis dat we sinds begin april huren van een stel met twee kinderen die in 4 maanden een road trip rond Australië maken. Het is een prettige plek om te wonen, voorzien van alle luxe, en gesitueerd in een groene, rustige en best wel saaie buitenwijk midden tussen de heuvels. In ieder geval een interessante ervaring en een lekker rustige omgeving om aan mijn proefschrift te schrijven.

Inmiddels is het winter hier en hebben we de eerste nachtvorst al gehad. Gelukkig lijkt het niet echt op de Nederlandse winter, en behalve dat het af en toe een paar dagen regent (zondag 35mm) en vroeg donker wordt (17:00 uur), is het overdag nog rond de 10-15 graden en meestal zonnig. Daarbij blijven de Eucalyptus en Gum trees groen, staan veel andere loofbomen in vlammend rood, oranje en geel blad, en zijn er nog veel bloemen. In het centrum wordt het donker opgeleukt met heel veel witte en gekleurde lampjes in de bomen.

Het leven voelt hier nu vertrouwd en we vermaken ons onder andere met het volgende:
- Het ontdekken van de omgeving: Een aantal weken terug wilden we gaan wandelen in de bergen, maar verzeilden na een lange mooie rit in Wee Jasper, een minidorpje “in the middle of nowhere” met 3 huizen en een schooltje, maar ook met een geweldig eetcafé en mooie grotten waar we toevallig net op tijd waren voor een interessante en leerzame rondleiding.
Verder blijft het leuk om beestjes te spotten. Kaketoes (de witte sulphur-crested en de roze/grijze Galah; beide luidruchtig en opvallend aanwezig) en andere soorten bont gekleurde papegaaien zitten hier veel in de buurt. We zien natuurlijk overal kangoeroes en ook regelmatig kookaburra’s. Op de terugweg van Wee Jasper waren we in de schemering gestopt langs de weg en hoorden een heel raar geluid wat we niet thuis konden brengen, na een paar minuten barstten er een aantal kookaburra’s uit in luid “gelach” en concludeerden we dus, ook lachend want het is aanstekelijk, dat het een van hen was geweest (1). In het meer van Canberra ligt een klein eilandje, bereikbaar via een loopbrug, waarop veel possums leven. In het donker komen ze uit hun schuilplaatsen en schieten dan snel de boom in als je er aankomt, maar sommige vinden het gelukkig ook wel interessant om terug te kijken als je niet te dichtbij komt. We hebben helaas nog geen koala’s en vogelbekdieren gezien, daarvoor moeten we nog naar een natuurpark niet zo ver hier vandaan. Dat stond voor afgelopen weekend op het programma, maar vanwege de onafgebroken stortregen hebben we dat maar naar voren geschoven. Wordt vervolgt dus.

- Oliviers team is nu compleet en lekker internationaal met naast Australiërs o.a. vier Vietnamezen, een Sri Lankaan, Portugees, Indiër, en natuurlijk Nederlanders, waaronder de tweede medewerker van The Weird Science (Oliviers bedrijf). We hebben een BBQ hier thuis georganiseerd voor het hele team en een paar weken geleden een deel meegenomen naar Hyams Beach. Dat was een geweldige dag vanwege het mooie weer, prachtige strand, en de aaibare kangoeroes (die hadden de meeste nog niet gezien). Er wordt hard gewerkt, maar het is gelukkig dus ook gezellig met bijvoorbeeld een Game of Thrones viewing party, Pool (met rode en gele ballen, huh?), Mariokart (er is hier een café dat een flinke variatie heeft aan games, analoog en digitaal, gedreven door een oud-ICT-er die in Utrecht en Londen gewerkt heeft), goed eten (op een avond waren we Pizza aan het eten toen een van de Vietnamezen naar een olijf wees en vroeg wat voor vrucht dat was. Die had hij nog nooit gegeten! ), en zoals gisteravond een jazz concert.

- We verdiepen ons ook graag in de typische culturele eigenschappen van Australië en z’n bewoners. Zo zijn ze aardig, groeten je op straat en vragen altijd vriendelijk “How are you?” als je een winkel binnenstapt. In het begin vonden we dat laatste wel verwarrend, in plaats van de vraag te beantwoorden behoor je “Hi” of iets in die trant terug te zeggen en verder je gang te gaan. Verder is er ook ander typisch taalgebruik waar je even aan moet wennen, ook al spreek je Engels.
Australië produceert veel producten zelf (van huishoudproducten tot groente en fruit) en is daar erg trots op. Het staat dan ook altijd duidelijk vermeld dat het bijvoorbeeld “proudly Australian made and owned” is. Voor kleding gaat dat dan weer niet zo op: dat komt vooral uit China (maar er staat wel bij dat het in Australië ontworpen is als dat het geval is) en het is chique om te adverteren met “European fabric” of “Made in Europe”.
Overigens hebben veel mensen aan deze kant van de wereld de indruk dat in Europa de hel is losgebarsten met de vluchtelingen en de aanslagen. Zo spraken we iemand in Nieuw Zeeland die z’n reis naar Nederland om die reden afgezegd had. De angst voor de Arabische wereld zit er goed in, het is niet ongebruikelijk dat iemand schrikt wanneer we vertellen dat Olivier aan het begin van deze reis twee weken in Saudi-Arabië zat. De overheid grijpt het overigens aan voor een nog strenger immigratiebeleid en nog meer privacy-invasieve maatregelen (na de aanslag in Brussel zei de premier hier dat Europa het over zichzelf had afgeroepen vanwege oa de open grenzen en het disfunctioneren van de veiligheidsdiensten).
Verder verbazen we ons over de Canberrans, waarvan er zelfs met de huidige temperaturen (’s nachts rond de 5) nog heel wat in korte mouwen, korte broek en/of sandalen rondlopen. Ik dacht dat Nederlanders wat dat betreft overenthousiast waren ;)
Er is nog heel veel meer te vertellen over dit land en z’n bewoners, maar dat horen jullie nog wel eens :)

- De algemene consensus is dat Canberra een beetje een saaie stad is (2). En dat klopt ook wel, we raken er een beetje op uitgekeken. Het is echter ook een vriendelijke en groene omgeving, en niet onbelangrijk: er zijn heel goede restaurants (op dit moment is een Vietnamees restaurant favoriet :) ). Maar bovenal vinden we het nog steeds gaaf om in Australië te zijn en te ervaren hoe het is om hier een tijdje te wonen.

We hebben nu nog 4 of 5 weken hier en vertrekken dan naar warmere oorden. De plannen zijn op dit moment nog niet helemaal duidelijk. In ieder geval willen we vakantie vieren in Indonesië en misschien moet Olivier voor het ICT project nog naar Vietnam (dan kunnen wij ook dingen eten die we nog nooit gehad hebben :) ). Over twee weken hebben we hopelijk meer duidelijkheid of Vietnam doorgaat en kunnen we de plannen definitief maken. In ieder geval komen we ergens eind juli of eind augustus weer naar Nederland.

Voor komend weekend staat Sydney op het programma! Het jaarlijks terugkerende licht- en muziekfestival Vivid Sydney wordt nu gehouden en het belooft erg mooi te worden met lekker weer.

We wensen jullie een fijne zomer, geniet van het groen en de warmte!
Liefs,

Olivier & Dorien

(1) Zo klinkt een kookaburra: https://www.youtube.com/watch?v=UXA0-YAoo9Q
(2) Zie bijvoorbeeld het sentiment in deze review van TV-serie Secret City, een politieke thriller die speelt in Canberra: http://www.abc.net.au/news/2016-06-06/buckmaster-secret-city:-has-canberra-noir-come-to-television/7481540

• 08 Juni 2016 - 13:54

Monique:

Wat een ontzettend leuk verslag weer Dorien en wat een prachtige foto's, zei ze een klein beetje jaloers hahahaha. Nee hoor ik vind het super leuk voor jullie. En straks naar weer een ander mooi land Indonesie, gaaf zeg!!! Geniet er van, maar dat doen jullie ook wel zo te zien! Liefs Monique

• 09 Juni 2016 - 02:56

Dorien & Olivier :

Dank je! Leuk dat je het interessant vond om te lezen! xx